Terveyspalvelujen järjestäminen on viime vuosina muuttunut, kun ne ovat joutuneet yhä enemmän finanssitoimijoiden käsiin. Tämä on johtanut mm. veronkiertoon. Seminaarissa arvioitiin taustaa, ja saatiin tietoa myös Ruotsista. Puhetta johti Anita Kelles-Viitanen
Aluksi Anita Kelleksen johdatusteksti ja sen jälkeen linkki Sirpa Baerin esitykseen, joka kuvaa miten ykstyistymistä on viety eteenpäin Suomeessa 2000 luvaun aikana.
TERVEYSYRITYSTEN VERONKIERROSTA KUNNAN VERENKIERTOON
Nopeasti muuttuva ympäristö: Eduskunnassa joitakin vuosia sitten seminaari jossa kansalaisvaikuttajille vakuuteltiin että terveydenhoitoa ja peruspalveluita ei yksityistetä > yksityistäminen on kuitenkin jatkuvasti lisääntynyt > eivätkä yritys ole pelkästään pörssissä listautuneita yrityksiä vaan kv. finanssiyrityksiä jotka etsivät voittoja sektoreilta joilta ihmiset eivät voi äänestää itseään jaloillaan ulos.
Arkkiatri Risto Pelkonen on sanonut (23.1. 2012) ”Ellei poliittinen ote vahvistu, koko julkinen terveydenhuolto joutuu vähitellen ulkomaisten sijoitusyhtiöiden haltuun.”
Ongelmaksi tulee tällöin a) muut kuin kansanterveydelliset ja julkiset päämäärät, b) voitontekeminen alkaa määrätä enemmän kuin laatu, köyhistä sairaista tulee voitontekijöille riskiryhmä; c) palvelut tulevat kalliiksi kunnalle; d) rikkovat sosiaalisia perusoikeuksia joka alkaa näkyä kasvavissa terveyseroissa varakkaiden ja pientuloisten välillä. e) palvelut pirstoutuvat, työtehtävät keikkaistuvat, palvelut lyhenevät minuuttiaikatauluiksi ja hoitotilanteet pinnallistuvat, f) pitkäaikaiset sosiaalisiin ihmissuhteisiin perustuvat hoitotilanteet muuttuvat kylmäksi kaupalliseksi heittopussitoiminnaksi; g) demokratian kaventuminen kun terveyspalveluihin vaikuttaminen vaikeutuu ja liikesalaisuuksien verhojen taa kunnan päättäjien ulottumattomiin, h) voittojen valuminen veroparatiiseihin eikä raha palaa kunnan verenkiertoon vaikka kunnat antavat niille erinäisiä tukiaisia.
Osa ongelmista on nyt tullut näkyviin Ruotsissa, jossa 73 % vanhuspalveluista on päätynyt yksityisten toimijoiden käsiin. Samaan aikaan kun ulkomaiset firmat ovat tahkonneet suuria voittoja ovat esim. vanhustenpalvelut vähentyneet ja palveluissa on nähty kauheita laiminlyöntiä ja suoranaisia ihmisoikeusrikkomuksia. Dagens Nyheterin mukaan Ruotsin hallitus valmistelee lainsäädäntöä, joka estää hoitoyritysten voitonsiirron veroparatiiseihin. Ruotsin sosiaalidemokraatit haluavat antaa kunnille ja kuntayrityksille mahdollisuuden rajata voittoa tuottavat yritykset tarjouskilpailujen ulkopuolelle.
SIRPA BAER: Tästäkö se alkoi ”Jullkiset palvelut alustana yksityisen palvelutuotannon kasvulle on puhtaasti elinkeinopoliittinen kysymys” Petri Lehto Kauppa- ja teollisusministeriö 2001. Esitys etenee suorin sitaatein mitään niistä muuttamatta.
Linkki: Sylttytehdas2012 varsinainen
Kiitos Juha Nurmelalle Sirpa Baerin Sosiaalifoorumissa esittämistä
kalvoista. Otsikonkin mukaan arveluttaa, miten kehitys sosiaali- ja
terveyspalveluissa vie ja on vienyt kohti yhä lisääntyvää yksityistämistä.
En tiedä, onko Sosiaalifoorumissa esitetty tätä tendessiä kohtaan
kritiikkiä. Palveluiden yksityistämisellä on ideologinen sisältö, onhan se
nykyään porvarihallituksen tavoitteena ja ollut jo ennen nykyistä
hallitusta. Ihmisen tarpeet eivät voi olla voittoa tavoittelevan yksityisen
yritystoiminnan kohteena, jossa liiketoiminnan periaatteita voidaan
soveltaa. Myös julkiset palvelut voidaan tuottaa tehokkaasti, jos ne
resurssoidaan riittävästi. KELA-korvauksista tulisi yksityistä
terveydenhuoltoa verovaroin subventoimina luopua ja suunnata niistä
säästyvät varat julkisten palveluiden kehittämiseen, vaikka ne eivät
todellista tarvetta kattaisikaan. Toinen uusi eriarvoistava tekijä on
palveluseteleiden käyttöönottamien; niiden omavastuuosuuteen ei kaikkein
pienituloisimmilla ole varaa.
Yksityistä terveydenhuoltoa perustellaan tehokkuuden ohella
valinnanvapaudella. Terveydenhuoltomme on nykyisessä muodossaan
epäsosiaalinen, joka kohtelee eri väestöryhmiä eri tavoin. Valinnanvapaus
koskee niitä, joilla on varaa yksityiseen terveydenhuoltoon, työssäkäyvillä
on ilmainen, KELA:n ja työnantajan kustantama laadukas työterveyshuolto ja
kaikkein huono-osaisimmat väestöryhmät joutuvat turvautumaan yhä huonommin
toimivaan julkiseen terveydenhuoltoon. Terveyskeskustyö ei houkuttele
nuoria lääkäreitä ja vanhemmatkin siirtyvät yksityiselle puolelle, jossa on
parempi palkkaus, terveemmät potilaat ja suurempi mahdollisuus säädellä omaa
työaikaansa, ilman byrokraattisten rutiinien kuormitusta.
Sama eriarvoistava kehitys koskee myös vanhuspalveluita, joissa varakkailla
on mahdollisuus käyttää hyvätasoisia asumis- ja hoivapalveluita, kun
vähävaraisia vanhuksia jätetään suorastaan heitteille. Tähän ei nyt uusi
vanhuspalvelulaki näytä tuovan parannusta.
Palveluiden yksityistämisessä keskeistä ei tulisi olla miten ne pitäisi
kilpailuttaa vaan miten ne voitaisiin tuottaa julkisena toimintana. En ollut
Sosiaalifoorumissa kuulemassa ko. esitystä, mutta lukemieni kalvojen
perusteella en huomannut niissä toivomaani kritiikkiä nykyistä
kehityssuuntaa sosiaali- ja terveyspalveluiden yksityistämistä kohtaan.
Ystävällisin terveisin
Anja Welin
Hei,
Kiitos Sirpa Baerin kalvoista. Katsoin läpi pikaisesti. Valitettavasti en nähnyt pihviä. Mikä se siis on kolmella virkkeellä sanoen?
Anja Welin puhuu asiaa. ”Sama eriarvoistava kehitys koskee myös vanhuspalveluita, joissa varakkailla
on mahdollisuus käyttää hyvätasoisia asumis- ja hoivapalveluita, kun
vähävaraisia vanhuksia jätetään suorastaan heitteille. Tähän ei nyt uusi
vanhuspalvelulaki näytä tuovan parannusta.” Luin 19.4.2012 lakiversion huolella. Valitettavasti se on tehty saman kaavan mukaan kuin 1970-luvulla tehtiin sosiaaliturvan kehittämisohjeita keskusvirastoissa. Kauniita sanoja toinen toisensa perään. Faktoista viis. Sama kaava oli käytössä NL:ssa ja systeemi romahti. Viisaan lain pitää nojautua tosiseikkojen tunni/ustamiseen. Se on viisauden alku, kuten Paasikivi sanoi. Suomessa vanhustenhuoltoa ei kehitetä Paasikiven ohjeen mukaan. Ei siitä hyvää seuraa.
Seuraavassa Yhteiskuntapolitiikka-lehdessä 2/2012 on asiaa koskeva artikkelini.
Yst. terv. Timo Karjalainen
EIKÖ LÄÄKÄREITTENKIN PITÄISI PYSYÄ LESTISSÄÄN ? JOS LÄÄKÄRI ON TOIMESSA VALTIOLLA TAI KUNNALLA, NIIN SE ON RIITTÄVÄ TYÖPANOS HÄNELLE. JOS HÄN HALUAA PITÄÄ YKSITYISTÄ VASTAANOTTOA, HÄN VOI SIIRTYÄ SILLE SEKTORILLE KOKONAAN.
JOS MINÄ OLEN ISO0N YHTIÖN TALOUSJOHTAJA, NIIN TUSKIN YHTIÖ HYVÄKSYY SITÄ, ETTÄ TOIMISIN OMALLA AJALLANI JONKUN KILPAILEVAN YHTIÖN TALOUSJOHTAJANA ! LÄÄKÄREITÄ TÄYTYY KOULUTTAA
LISSÄÄ. TÄTEN SYRJÄSEUDUTKIN JA MONET LÄHIALUEETKIN SAISIVAT TÄYTETTYÄ VIRAT !